Alla inlägg den 6 maj 2007

Av Emma - 6 maj 2007 21:13

Så här i dagarna går väl de flesta runt och njuter av vårsolen och värmen som kommer med den. Trädens fina blad och de gröna gräsmattorna. Blommorna som slår ut här och var. Det är helt otroliga vårdagar. Kanske temperaturerna har krupit lite lägre än för ett tag sedan men vad gör väl det, en extra jacka fixar biffen!


Men en pollenallergikers vardag ser inte ut så här då våren kommer. Hur mycket jag än vill och önskar att jag kunde skratta mig lycklig åt att träden blivit gröna så går det inte. Då alla andra ser trädens rosa blommor ser jag bara björkens hängen. Då alla andra ser vitsippor och maskrosor ser jag timotej och gråbo. Mellan alla dessa intryck måste jag då och då klia mig i ögonen eller lysa fem-tio gånger. Kanske snyta slut på ett paket lambi pappersnäsdukar. Men jag ska nu berätta om det värsta av allt. Även om jag ger ett väldigt negativt intryck till våren här ovan ska ni veta att det är sarkastiskt. Trots de besvär min pollenallergi ger älskar jag våren. Det är min absoluta favorit årstid. Det är då det går från mörker till ljus. Våren är som en nystart efter vinterns mörka dagar och ledsenhet. Våren är en ljus tid. Därför blir jag arg när jag i tidningarna läser "tips till pollenallergiker". Tipsen är väldigt käcka och innefattar nästan alltid dessa tips:

- Gå inte ut de dagar då pollenprognåsen visar höga värden av det du är allergisk mot.

- Ha inte fönstrena öppna

- Torka inte din tvätt utomhus

- Träna inomhus, men tänk också på att ta det lugnt. Allergi minskar motståndskraften. (detta hämtat direkt ifrån här)


Så jag ska alltså sitta inne, helst inte träna, jag får inte vädra utan ska grillas till en svettig korv inne i mitt hus (kanske helst liggandes i sängen med stängda ögon) och kläderna ska hänga och torka i några dagar i den svettiga luften inomhus. Yea right. Så stor makt kommer pollen aldrig ha över mig. Jag ska gå ut, jag ska gå i skogen och trotsa allt vad timotej och björk heter. Jag ska nysa och jag ska klia. Jag ska snyta mig och jag ska klia lite till. Men jag ska fan inte stanna inne!

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst läsa om i en blogg?
 Ett genomgående tema ex. mode
 Saker från vardagslivet, olika varje dag

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29
30
31
<<< Maj 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards